Dinar emas Kelantan

Dinar emas Kelantan
دينر كلنتن
Hadapan Belakang
Hadapan Belakang
Pengguna Flag of Malaysia.svg Malaysia - Untuk tujuan
Simpanan
Mas kahwin
Pembayaran zakat
Hadiah
Pelaburan
Kadar inflasi Komposisi berlogam emas 22 karat
Syiling 1/4 dinar, 1/2 dinar, dan 1 dinar
Pihak pengeluar Emas dinar Kelantan
Laman web http://www.dinarkel.com/
  
Dinar Kelantan (Jawi: دينر كلنتن) telah dilancarkan pada 2006 oleh Mariwasa Kraftangan, pengeluar cenderamata tempatan bagi objek seni dan budaya. Kerajaan negeri Kelantan cuba untuk memberi dinar satu status sah diperlakukan, tetapi tidak disokong oleh kerajaan persekutuan Malaysia di Kuala Lumpur. Dinar kini telah dikeluarkan secara tidak rasmi, meskipun dengan tiada status sah untuk diperlakukan. Satu-satunya mata wang yang sah diperlakukan di Kelantan adalah ringgit Malaysia. Menurut perlembagaan Malaysia, jadual kesembilan, bahagian 7.a negeri di Malaysia tidak mempunyai hak untuk mengeluarkan duit syiling.
Duit syiling ini mempunyai satu komposisi berlogam emas 22 karat. Terdapat 3 jenis - 1/4,1/2, dan
1 dinar.

Isi kandungan

 [sorokkan

[sunting] Pelancaran 2010

Pada 14 Ogos 2010, Menteri Besar Kelantan , Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat berharap Kelantan menjadi negeri pertama mempelopori penggunaan emas dan perak sebagai mata wang syariah emas dinar dan perak dirham. Harapannya agar semua urus niaga, termasuk membayar gaji kakitangan kerajaan negeri menggunakan dinar emas.

[sunting] Kontroversi

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Datuk Seri Mustapa Mohamed menyatakan dinar emas Kelantan melanggar peraturan Bank Negara Malaysia jika dijadikan mata wang . Bidang tugas kerajaan Pusat dan kerajaan negeri berbeza. 1,000 peniaga di Kota Bharu dilaporkan akan menggunakan dinar emas dan dirham perak dalam transaksi perniagaan mereka. 'Mata wang' ini dikeluarkan oleh anak syarikat Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK), Kelantan Golden Trade.
Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Negeri, Datuk Husam Musa menyangkal dinar emas adalah mata wang . Ia hanyalah sebahagian daripada sistem barter iaitu sistem pertukaran barang yang lebih Islamik.[1] Sistem mata wang konvensional tidak Islamik kerana mudah dimanipulasi dan terjebak dengan riba.
Pada 15 Ogos 2010, Presiden MCA Datuk Seri Dr Chua Soi Lek mempertikaikan perdagangan dinar emas yang akan dilaksanakan kerajaan PAS di Kelantan. Kiranya PAS menguasai kerajaan Pusat selepas PRU13, sekutunya DAP tentunya bersedia menerima mata wang baru ini yang diperkenalkan oleh parti Islam itu. Pelabur akan khuatir andainya PAS menjadi parti pemerintah dan menggunakannya dengan negara lain. Masihkah Malaysia dianggap sebagai negara perdagangan. [2]

Beli emas cuma dengan Rp.500,-!! Mau?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...